10 nejčastějších chyb při pohovoru a jak se jim vyhnout

10 nejčastějších chyb při pohovoru a jak se jim vyhnout

Během výběrového řízení dělají kandidáti chyby, které jim často můžou uškodit. Mnohdy se jedná o drobnosti, kterým lze snadno předejít. Na co si tedy dát pozor a co nedělat, aby se zvýšily vaše šance na úspěch? Pojďme se podívat na 10 nejčastějších chyb, které lidé dělají během výběrového řízení a jak se jim vyhnout.


Nepřeceňujte se

Je důležité nepřeceňovat své schopnosti. To platí jak pro samotný životopis, tak pro prvotní kontakt s personalistou. Pokud bude personalista chtít ověřit vaše dovednosti během osobního pohovoru, velmi rychle zjistí, že jste neříkali pravdu.

Nelžete v životopise

Dbejte také na to, aby vás životopis neobsahoval nesrovnalosti. Pokud za sebou máte několik zaměstnání, napište je všechny do životopisu, rozhodně je nevynechávejte (aby toho bylo v životopise méně), personalista se vás během kontaktu stejně na pauzu zeptá. Uveďte také období rodičovské dovolené i nedokončené vysokoškolské studium.


TIP! Využijte při pohovoru vaše soft skills, které mohou mít významný vliv na to, zda budete vybráni pro danou pozici.


Opatrně s přehnanými prohlášeními v životopise

Vynechte frázi, že jste "nejlepší kandidát na tuto pozici" nebo "vhodný kandidát na tuto pozici", to nechte na posouzení personalistů.Připravte se na otázky ohledně vašich předchozích pracovních zkušeností a úspěchů. Buďte připraveni uvést konkrétní příklady toho, co jste dokázali zlepšit. Obecné odpovědi nebudou věrohodné. Každý z nás by měl oplývat zdravou dávkou sebevědomí, ale také trochou skromnosti - kandidát, který všude byl, všechno zná a se vším se setkal bude působit odpudivě. Nebuďte proto příliš sebevědomí, přehnaná sebejistota vám může uškodit!


Chovejte se slušně a profesionálně

Je důležité se u pohovoru vždy chovat slušně. Udržujte oční kontakt, snažte se nepoužívat hovorové výrazy, mluvte více spisovně, ale zároveň si dávejte pozor, abyste nepůsobili nepřirozeně nebo strojeně. Od svého příchodu do firmy až do odchodu z ní, se setkáte s řadou lidí, kteří vás mohou hodnotit - pozdrav, poděkování, podání ruky, oční kontakt jsou proto důležitými prvky, na které byste neměli zapomínat!

TIP! Nezapomeňte odebírat náš newsletter, kde vás pravidelně informujeme o nových článcích a webinářích. Nepodceňte přípravu 


Myslete i na neverbální komunikaci

Mimika a různá gesta hrají při pohovoru také zásadní roli a mohou ovlivnit, jak vás personalista vnímá. Pozor si dejte například na přehnané "máchání" rukama.


Nelžete při pohovoru

Pokud budete lhát během pohovoru, pravděpodobně to druhá strana pozná. Personalisté jsou "vycvičení" k rozpoznávání určitých typů chování, která se snažíte skrýt. Pokud budete mlžit nebo o sobě vytvářet falešný obraz, personalista vás odhalí. Buďte proto upřímní.

TIP! Čeká vás v blízké době pohovor, na kterém chcete zazářit? Mrkněte na náš webinář Pohovory v kostce.


Nepokládejte irelevantní dotazy

Pozor na to, abyste personalistu nezahltili dotazy, které budou irelevantní (např. zda se může během pracovní doby chodit kouřit). Obdobné dotazy určitě manažer ani personalista neuslyší rádi a možná jim dáte "výstražný signál", aby vás do týmu nepřijali.


Dostavte se na pohovor

Čím personalistu asi nejvíce naštvete je nedostavení se na termín pohovoru. Dostavte se na domluvený termín setkání, případně se nezapomeňte omluvit. Pokud tak neučiníte, personalista si vás pravděpodobně "zaškatulkuje" a bude vás považovat za nespolehlivého kandidáta. Následně do systému napíše negativní komentář k vašemu profilu a pokud budete mít v budoucnu, třeba i za několik let, zájem o některou z inzerovaných pozic dané firmy, může se stát, že o vás firma neprojeví zájem právě díky negativní zkušenosti z minulosti.


Špatné chování může mít dopad na vaší budoucí šanci na zaměstnání

Nedostavení se na pohovor či jiné hrubé chyby, mohou mít negativní dopad na vaše budoucí zaměstnání. Personalisté mají sklon si takové kandidáty zapamatovat, tím pádem si vytvoříte negativní reputaci jak u firmy, kde se ucházíte o zaměstnání, tak i u budoucích potenciálních zaměstnavatelů, kde bude personalista pracovat.


Každý z nás občas chybuje, a to platí i při účasti na výběrovém řízení. Snažte se ale vyhnout alespoň těmto častým chybám, které vás mohou stát příležitost získat zaměstnání. Vyvarováním se těchto chyb může pomoci vytvořit dobrý dojem a zvýšit vaše šance na úspěch! Pamatujte si, že osobní prezentace a profesionální chování jsou klíčové pro dosažení vašich kariérních cílů.

 

Autor článku: Tereza Havlovicová

Máte dotaz?

Zavolejte nám na +420 607 906 596

Napište nám na info@genixa.cz